Wednesday 19 October 2011

TANAH RUNTUH DAN BANJIR KILAT SALAH UMNO/BN ????

Tertarik untuk saya mengulas satu kenyataan media yang dibuat oleh ADUN Batu Uban berkaitan kejadian tanah runtuh dan banjir kilat yang berlaku di kawasan Bukit Gambir. Kenyataan ini boleh dibaca di laman Facebook "Penang Keadilan DUN Batu Uban Service Centre". Disini saya sertakan print screen bahagian yang amat menarik minat saya.




Amat jelas, beliau menyalahkan kerajaan Barisan Nasional yang pernah memerintah Pulau Pinang sebelum ini (di dalam kotak bingkai merah) dengan menggelarkan "previous regime". Manakala ayat beliau "I think the only..." adakah beliau tidak pasti?? adakah kerana ini bukan bidang beliau?? Maklum la, perlu la tanya sebab zaman sekarang ramai yg lebih pakar melangkaui pakar yang sebenar. Hehehe...




Amat tidak saya fahami, kenapa pembangkang sentiasa mahu salahkan Kerajaan Barisan Nasional sedangkan Pulau Pinang di tangan pembangkang sudah pun 3 tahun. Cuba lihat print screen kedua pula, jelas seolahnya mereka cuba untuk lepas tangan!


Ingin saya ketahui ke mana perginya duit simpanan lebih setengah billion, asset PDC yg develope masa BN dulu dan juga rumah rakyat 22,000 unit..???


Saya bukanlah seorang yang sangat bijak pandai, tetapi selepas penerangan dari seorang yang berpengalaman, barulah saya membuat ulasan kerana saya bukannya pakar. Yang pakar adalah mentor saya. Untuk pengetahuan pembaca, semua approval plan dalam PBT hendaklah berdasarkan kepada technical dan bukannya secara political. Hence, the technical committee normally headed by YDP PBT and the YDP should be fully responsible for any circumstances.


Dalam masalah ini, we are talking about Hydrological and Hydraulic design. Menjadi lumrah jika ada limitation didalam design ini. Kenapa saya katakan terdapat limitation? Ini adalah kerana design ape sekalipun boleh dicipta oleh manusia tetapi bukan hujan. Hujan adalah ketentuan Allah yang tak dapat nak hold, cancelled atau postphone. Lebat atau tidak bukan ditangan pencipta design tetapi ketentuan Allah (Quantity and Intensity). We are just managing the nature and not amounting to decision making.



Gambar di atas ini adalah gambar dari tempat kejadian.


Kenyataan ADUN ni dh msuk blog. Check sini. hehe.. (kira saya bantai deme sebelum deme post entri kat blog) hahaha... (12.16 am 20/10/2011 - latest update)


Pssssttt... technically nothing can be done... kalau letak bapak engineer pon tak bleh buat apa... "artificial waterfall" akibat hujan yang terlampau lebat... hahahaha.... bukan Barisan Nasional yang turunkan hujan... tetapi Allah SWT... 


Psssttt... printscreen ke-2 tu ada 200k... sensitipnyerrr... hahaha... "Breast 200K"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??